Start » Inspiratie » Blog » Postieve Psychologie Blog: verminder je stress - kleur je kalm

Postieve Psychologie Blog: verminder je stress - kleur je kalm

Gepubliceerd op 2 mei 2020 om 13:45

Wie mij iets beter kent, weet dat ik dol ben op het volgen van cursussen en daarmee het vergroten van mijn kennis. Ik ben leergierig en nieuwsgierig. Mijn motto is dan ook niet voor niets 'You live & You learn'. En deze tijd geeft daar nu iets meer mogelijkheden voor dus ik heb de cursus creatieve therapie, die al enige tijd in de kast stond erbij gepakt. Ik vind het ook altijd erg leuk om creatief bezig te zijn en was benieuwd of ik elementen uit deze cursus ook zou kunnen toepassen in mijn eigen praktijk. 

Maar deze cursus heeft mij vooral  weer laten inzien hoe ontspannend en stress verminderend het is om te tekenen en met verschillende materialen te werken.  

 

Studies tonen aan dat creatieve therapie, kleurmandala's en tekenen in het algemeen angst kunnen verminderen en negatieve stemming kunnen bestrijden. Bij de meeste onderzoeken tekenen of kleuren mensen ongeveer 20 minuten, dus het is echt niet nodig om een ​​begaafde of serieuze kunstenaar te zijn. Er is eigenlijk geen artistieke vaardigheid vereist.

Als het gaat om stressmanagement, maakt het eindproduct niet echt uit; het is het proces van het maken van een kunstwerk dat telt.

Zoek een rustig plekje op en leg alle benodigdheden - kleurpotloden, stiften, verf of krijt klaar. En kies bijvoorbeeld één van de volgende oefeningen:

 

Teken wat je voelt:

Teken je stress. Door letterlijke of abstracte voorstellingen te maken van wat je stress bezorgt, kun je emoties uiten die moeilijk onder woorden te brengen zijn.

 

Houd een dankbaarheidsdagboek bij:

Veel mensen houden een dankbaarheidsdagboek met de dingen waarvoor ze dankbaar zijn in hun leven bij. Je kunt je dankbaarheidsdagboek nog persoonlijker maken door te tekenen waar je elke dag dankbaar voor bent. Het schetsproces kan een grote stressverlichter zijn en het opnieuw bekijken je creaties kan je ook rust brengen.

 

Kleur je kalm:

kleuren voor volwassenen is erg populair, omdat het leuk is om te doen en een makkelijke manier  om te ontstressen. Kleuren is een bezigheid waar je helemaal in op kunt gaan. Het is een fijne manier om je hoofd leeg te maken, te stoppen met malen en even helemaal te ontspannen. Het kan een fijne hobby zijn , maar je kunt het dus ook inzetten om gevoelens van stress of angst te reguleren.

 

'Creativity is the way I share

my soul with the world.'

- Brene Brown -

 

P.s. Mocht je meer interesse hebben in wat creatieve therapie voor jou kan doen, neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.