Start » Inspiratie » Blog » Positieve Psychologie Blog: optimisme kun je leren - 4 tips

Positieve Psychologie Blog: optimisme kun je leren - 4 tips

Gepubliceerd op 4 mei 2020 om 17:06

Kaarsje - bloem - optimisme kun je leren - 4 tips positieve psychologie Esther Oosterling

Wat is optimisme?

Optimisme is, hoe verrassend, precies het tegenovergestelde van pessimisme. Tegenslag is tijdelijk, hoort bij bepaalde omstandigheden en kan ik overwinnen door mijn eigen inzet en vaardigheden. Optimisten benaderen problemen vanuit een positie van empowerment.

Voor sommige mensen is het overwinnen van tegenspoed een uitdaging die ze graag aangaan. Helaas is het 'willen’ oplossen van een probleem niet altijd genoeg om het ook daadwerkelijk op te lossen. 

 

Optimisten en pessimisten verschillen van elkaar in de wijze waarop ze op situaties reageren, stelt één van de bekendste psychologen op dit gebied Martin Seligman. Neig je meer naar de pessimistische kant dan kun je jezelf trainen om positiever te zijn, zegt Seligman, en als je dat doet, is de kans groot dat je gelukkiger, gezonder en succesvoller wordt.

Zie je alles negatief en ben je op zoek naar een meer optimistische houding? Uit allerlei onderzoeken is gebleken, dat je een positievere kijk kunt ontwikkelen. Optimistisch zijn, vraagt de wil om voor elke probleem een oplossing te zoeken, om de voordelen en mogelijkheden te ontdekken in elke situatie die je tegenkomt in je leven.

 

Vier tips voor meer optimisme:

  1. Word je bewust van je negatieve denkpatronen en daag ze uit. Probeer je pessimistische gedachten om te zetten naar optimistische. Bijvoorbeeld: Ik kan dit niet – Natuurlijk kan ik dit! 
  2. Leef meer in het nu. Laat het verleden los en maak je geen zorgen over de toekomst. Oefen om meer in het hier en nu te leven. Je weet niet wat morgen je zal brengen.
  3. Accepteer mislukkingen. Fouten maken is heel normaal, iets hoeft niet meteen de eerste keer goed te gaan. Waarom lijkt optimisten altijd alles te lukken? Dit komt omdat ze niet opgeven. Ze gaan net zolang door totdat het wél lukt en fouten maken hoort daarbij.
  4. Zoek naar alternatieve verklaringen voor wat er uitziet als een slechte gebeurtenis.

 

In sommige situaties lukt het niet om positief te zijn en is het niet erg om somber te zijn. Er gebeuren in ieders leven natuurlijk ook dingen waar niets positiefs aan is en waar je dus echt somber van bent.

Voor een korte periode is dat natuurlijk niet erg. Mocht dit gevoel langer aanhouden of kom je er zelf niet uit, dan is het belangrijk om in actie te komen. Praat er met anderen over of maak geheel vrijblijvend een afspraak voor een gratis 30 minuten consult.

 

Wil je meer weten over positieve psychologie? Lees dan ook mijn Positieve Psychologie Post, mijn gratis mini magazine over de kracht van positieve psychologie.

 

Bronvermelding:

Seligman, M., ( 2006). Geleerd optimisme: hoe je je geest en je leven kunt veranderen'

Heb je hier een hulpvraag over?

Ontdek hoe coaching of counselling jou kan helpen.

Met perspectief vooruit - ervaar de kracht van positieve psychologie

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.