Start » Inspiratie » Blog » Positieve Psychologie Blog: trots zijn op jezelf - hoe doe je dat?

Positieve Psychologie Blog: trots zijn op jezelf - hoe doe je dat?

Gepubliceerd op 4 november 2020 om 10:05

Recent las ik een interview met Willemijn Verkaik (de musicalster die ook op Broadway gestaan heeft) hoe moeilijk het ook voor haar was om te zeggen: ‘Ik ben trots op wat ik doe.’ Hoe anders is dat voor Amerikanen die dat veel makkelijker doen.

En hoe fijn ze het nu vindt om te kunnen zeggen dat ze trots is op wat ze geleerd heeft en wat ze kan.

Hoe komt het dat wij in Nederland daar zoveel moeite mee hebben? Omdat het uiten van trots bedreigend kan zijn voor anderen. Omdat wij mensen, sociale wezens zijn, houden we rekening met de gevoelens van anderen. Je wilt niet opschepperig overkomen.

Echter trots zijn op je successen, relaties en prestaties hangt samen met positief gedrag. Dit soort trots geeft je de motivatie om verder te willen investeren in je relaties of nog meer te willen te presteren. Het is een positieve emotie. Als je iets gepresteerd hebt en je hebt het gewenste resultaat behaald dan geeft dat je een goed gevoel. Een trots gevoel dat je mag delen.

Hoe trots ben jij op jezelf? In mijn Positieve Psychologie Post: ‘Positief de herfst door!’ kun je een test doen en vind je ook acht tips om (nog) trotser op jezelf te zijn.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.