De kracht van de sterke punten-benadering

Positieve psychologie gaat over hoe je het beste uit jezelf kunt halen. Volgens Veenhoven (2009) is de positieve psychologie niet zozeer een tegenhanger van de traditionele psychologie, maar een aanvulling op de bestaande behandelmethoden.

 

 

Positieve psychologie stelt zichzelf drie doelen:

  • Het onderzoeken van iemands sterke punten en talenten (naast het werken aan zwaktes).
  • Het verder bouwen op goede dingen in iemands leven (eerder dan problemen herstellen).
  • Het verbeteren van talenten, waardoor het leven waardevoller wordt (naast het genezen van mentale ziektes).

Bij het eindgesprek van een coachtraject, zei een cliënt dat hij nu veel beter wist wat zijn sterke punten zijn en dat hem dit veel meer zelfvertrouwen heeft gegeven. Hoe zit dat bij jou?

Door het verkrijgen van inzichten, het weten wat je sterke punten zijn, kun je dat omzetten in positief handelen. Wanneer je positief handelt, zal je zelfbeeld positiever worden. En wanneer je zelfbeeld positief is, kun je je talenten verder uitbouwen waardoor je geluksbeleving zal toenemen. Mensen die gelukkig zijn onderscheiden zich door een duidelijk en positief zelfbeeld (Veenhoven, 2009).

 

“You'll grow most when you're already strong.”

- Marcus Buckingham -

 

Buckingham & Clifton (2001) hebben de term strength based development (‘sterke punten’-benadering) geïntroduceerd. Deze benadering heeft oog voor de goede eigenschappen die je bezit en zorgt er zo voor dat je motivatie toeneemt, omdat je de dingen doet waar je goed in bent.

Volgens Peterson en Seligman (2004) zijn er 24 universele sterke punten en kun je een sterk punt op twee verschillende manieren beschrijven:

  • je kunt het zien als een persoonlijkheidstrek, een onderliggende psychologische eigenschap
  • of je kunt het zien als iets dat op zichzelf een waarde heeft, dat als kwaliteit op zichzelf wenselijk is

Samen met collega psycholoog Christopher Peterson heeft Martin Seligman (2004) onderzoek gedaan naar de criteria van deze sterke punten. Alle sterke punten komen over de hele wereld voort uit zes menselijke basiseigenschappen of ‘deugden’:

  • wijsheid en kennis
  • moed
  • liefde en menselijkheid
  • rechtvaardigheid
  • zelfbeheersing
  • spiritualiteit en transcendentie

 

Sterke punten & Positieve emoties

Uit onderzoek is naar voren gekomen, dat het toepassen van de ‘sterke punten’-benadering op de werkvloer bij medewerkers leidt tot het ervaren van meer positieve emoties. Dit zorgt dan voor positieve uitkomsten voor organisatie en medewerkers.

Als je je sterke punten gebruikt, ben je meer betrokken bij wat je doet. Als je meer betrokken bent bij de dingen die je doet, krijg je meer energie en heb je meer plezier. Binnen de positieve psychologie is veel onderzoek gedaan naar het nut van positieve emoties zoals plezier, belangstelling en dankbaarheid. Frederickson (2009) heeft het broaden and build model ontwikkeld. Volgens dit model leiden positieve emoties tot een verbreding van je aandacht, gedachten en handelingen.

Gebleken is dat vooral medewerkers die relatief weinig positieve emoties ervaren in hoge mate profiteren van een ‘sterke punten’-benadering. Het gebruik van je sterke punten is een hele goede manier om gemotiveerd aan de slag te blijven en zo ook je doelen te kunnen behalen. En dat heb ik zelf ook zeker gemerkt toen ik de financiële dienstverlening verruilde voor mijn eigen psychologie- en coachpraktijk.

Het doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt, daar krijg je enorm veel energie van. Dat daagt je uit om je comfortzone op te rekken om steeds weer een stapje verder te zetten. Welke stapje heb jij deze week gezet om je comfortzone op te rekken?

Kortom tijd om je sterke kanten te onderzoeken, je successen te vieren en lief te zijn voor jezelf. 

Vind je het lastig om hier zelf mee aan de slag te gaan? Dan help ik je hier natuurlijk graag bij. Neem dan vrijblijvend contact met mij op voor een gratis telefonisch consult van 30 minuten.

 

Bronvermelding:

Buckingham, M., & Clifton, D. O. (2001). Now, discover your strengths. New York: the Free Press.

Fredrickson, B. L. (2009). Positivity. New York, NY: Crown Publishers.

Christopher Peterson, Martin E. P. Seligman (2004): Character strengths and virtues : a handbook and classification

Veenhoven, R. (2009). Groter geluk voor een groter aantal. Is dat mogelijk en wenselijk? In Ethiek & Maatschappij, Themanummer Geluk & Politiek, ACADEMIA PRESS, 12(1), 25-50.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.