7 tips voor een positieve feestmaand

Gepubliceerd op 25 november 2022 om 11:32

Hoewel de maand december een maand is om vrolijk te zijn, is het voor velen van ons ook een tijd van stress. Gedeeltelijk komt dit doordat mensen tijdens deze periode vaak verhoogde emoties ervaren. Je kunt je overweldigd voelen door eenzaamheid , geïrriteerd raken door je verwanten of je geduld verliezen met je geliefden.

Tijdens de feestdagen leggen we onszelf vaak een scala aan eisen op:: het gezelligste feest, de leukste cadeautjes, het lekkerste eten om maar eens iets te noemen. Hieronder staan aantal tips die je kunnen helpen om met iets minder stress op een positieve manier te kunnen genieten van een mooie feestmaand!

 

1. Zorg goed voor jezelf juist ook tijdens de feestdagen

Om goed voor jezelf te zorgen en te ontstressen tijdens de feestdagen kun je naast alle afspraken die je vast al hebt staan, een afspraak met jezelf maken. Een afspraak om nu eindelijk dat goede boek te lezen, een afspraak om eens heerlijk in bad te gaan, echt een afspraak om jezelf te verwennen. Op die manier blok je echt je agenda en zorg je er zo voor dat je agenda vol is, waardoor je makkelijker 'nee' kunt zeggen tegen uitnodigingen waar je alleen maar stress van krijgt.

 

2. Ben dankbaar

Wees dankbaar dat je familie en vrienden hebt om de feestdagen mee te delen. Waardeer de kleine dingen die andere mensen voor je doen en beantwoord dat met het tonen van je waardering voor hen. Dit neemt de negativiteit weg en vervangt deze door positieve gedachten en acties.

Kijk vanuit dankbaarheid naar de mensen om je heen. Raak je bijvoorbeeld geïrriteerd omdat tante Greet je blijft aansporen om een stuk van haar appeltaart te proberen of je collega Henk je glas probeert te vullen met drank, haal dan eerst diep adem. Stap dan even in hun schoenen en besef dat je tante je alleen maar wil laten zien dat ze van je houdt en je collega gezellig probeert te zijn. In plaats van de situatie met ergernis te bekijken, wees in plaats daarvan dankbaar. 

 

3. Vergeet niet om plezier te hebben

Terwijl je druk bent het versieren van de boom, het kopen van cadeautjes of het bakken van koekjes met de kinderen, haal dan diep adem en geniet van het moment.  Geef jezelf toestemming om al die dingen die nog op je things-to-do-lijstje staan ​​te vergeten.

 

4. Heb realistische verwachtingen 

Mensen kunnen vaak gestrest raken tijdens de feestdagen omdat ze willen dat de vieringen en bijeenkomsten net zo goed zijn als ze zich van kinds af aan herinneren.

Alleen de feestdagen zullen nooit worden zoals ze waren toen je een kind was, want laten we eerlijk zijn: je bent geen kind meer. Je bent veranderd, net als je familie. Maak de feestdagen zoals je wilt dat ze zijn, nu op dit moment. Leg de lat niet te hoog voor jezelf, hou de verwachtingen realistisch, wees in het hier en nu. En geniet!

 

5. Beweeg - ga wandelen

Wandelen is een geweldige manier om stress te verminderen en je humeur te verbeteren.  In plaats van dit als een onmogelijkheid te zien om te bewegen en bijvoorbeeld je work-outs over te slaan, ga je in plaats daarvan wandelen. Je kunt bijna overal lopen, dus het zal geen moeite kosten om je wandelschoenen aan te trekken en de voordeur uit te gaan. Hierdoor kun je aan je stress ontsnappen.

 

6. Neem rustpauzes

Las gedurende de feestdagen rustpauzes in. Direct nadat je wakker bent, doe je je ogen weer dicht, haal je een paar keer diep adem en mediteer of ontspan je even. Stel jezelf voor op een prachtige plek, denk aan een gelukkige herinnering of visualiseer dat je slaagt in een voor jouw belangrijk doel. Bovendien, wanneer je gestrest raakt, angstig of je overweldigd voelt gedurende de dag, neem dan een korte ontspanningspauze van 1 tot 5 minuten om jezelf te kalmeren. Even een bewuste, diepe en langzame ademhaling kan je helpen als je gefrustreerd bent bijvoorbeeld als je staat te wachten in de rij bij de bakker of de supermarkt.

 

7. Aarzel niet om hulp te vragen

Niemand kan alles alleen doen. Wanneer familie of vrienden aanbieden om te helpen, accepteer dit dan vriendelijk. Vraag hen om een ​​gerecht mee te nemen of te helpen bij de bereiding van een gerecht. Het is helemaal niet erg om hulp te vragen tijdens de feestdagen of wanneer dan ook. Sterker nog, gasten geven er vaak de voorkeur aan om te kunnen helpen.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.